2011. január 5., szerda

Madárfütty nélküli tavasz!

 A madarak változatos alakjukkal,mozgásukkal,énekükkel szint hoznak a kertünkbe.Viselkedésük megfigyelése életkortól függetlenül mindenkit közelebb visz a természethez.
Mindegy mekkora kertünk van,ha rendszeresen gondoskodunk megfelelő élelemről (téli időszakra gondolva) ,vízről és menedékről,egyre több madarat csábíthatunk a közelünkbe,és közben segíthetjük a túlélésüket.


Etető,itató,ideális búvóhely
Európa szerte veszély fenyegeti a vadon élő madarakat.Az  utóbbi évtizedben drámaian csökkent a kertekben egykor gyakori madarak egyedszáma.A házi veréb ( 2001 óta hazánkban védett) és az énekes rigó populációjának pl több mint a 60 % al csökkent 1970 óta. A citromsármány, a kenderike, a süvöltő a mezei veréb, valamint a talajon fészkelő madarak mint a mezei pacsirta, a bibic,a nagy póling,illetve  a túzok mára közvetlenül veszélyeztetetté vált, az intenzív mezőgazdaság okozta kedvezőtlen élőhelyi változások miatt. Az élőhelyek pusztítása rohamosan nő ,új építkezések, utak, rengeteg területet vesznek el a vadon élő állatoktól. A fészkelőhelyek jelentősen csökkennek,mesterséges fészekodúk kihelyezésével ellensúlyozni lehet ezt a negatív hatást.

B odú széncinege "lakóval"

A hobbiszerű madáretetés miatt madaraink számára kertünk egyre fontosabbá válik különösen a téli hónapokban. Azonban itt is különböző veszélyek leselkednek rájuk.A legfőbb problémát a házi macskák jelentik tollas barátaink számára.A városokban jelentős túlszaporodást tapasztalhatunk.
Természetvédők felmérése szerint nagyon nagy hatást gyakorolnak a madárpopulációra. (forrás:Madarak a kertekben).
Nem kell messzire mennem egy ismerősöm házi kedvencének egy heti termése három vörösbegy ,pár veréb amit csak trófeaként mutatott be a szeretet gazdinak.Nálam amit észrevettem szintén egy vörösbegy és egy ökörszem ( nem saját macska). Kedvtelésből vadásznak.
A Madártani egyesület egyik vezetőjével hosszasan beszélgettünk erről a problémáról,ami nagyon nehezen kezelhető.Sajnos ők is küzdenek ezzel a problémával.Ezt a tendenciát folytatva felmérések szerint hamarosan újabb veszélyeztetett fajokat kell megnevezni,ez főként a talajon fészkelő és táplálkozó madarakat érinti,
illetve a házi macskák által okozott kárt sem tudja a természet megújítani.A nyakörvre szerelhető csengő figyelmeztetheti a madarakat a ragadozó közeledésére.
Egy szónak is száz a vége,ha ezen az úton haladunk akkor egyes madárfajokat csak képen mutathatjuk meg unokáinknak.

5 megjegyzés:

  1. Köszönöm a látogatást nálam és a bejelölést!!!!!Hogyhogy nem találtam én még ide?:)
    Csodaszép az őszapó a fejlécen!!!!!
    Most átolvasom az egész blogot.:)

    VálaszTörlés
  2. Az etető alatti kis tó ki van bélelve valamivel?Mármint az alja.

    Egy olvasóm kérdezte tőlem,hogy mit tegyen,mert vannak cicái,de szeretné etetni a madarakat.A csengettyűt javasoltam.
    Ausztráliában kötelező a cicákra tenni,egyébként ,megbüntetik a gazdákat.
    Nekem is van egy 11 éves macskám,már nem vadászik madárra, ősszel az egerekkel örvendeztet meg a lábtörlőn.:)

    VálaszTörlés
  3. Szia Mammka!
    A lényeg,hogy itt vagy.Az Őszapót a párom fényképezte.Csináltunk a madárkáknak kiülőfát,és ott készült a kép.Egyik nagy kedvencünk :)
    A kerti tó alján van finom sóder szépen eldolgozva,erre került egy réteg geotextília(ez egy vastag filcszerű anyag) teljesen körbebélelve,majd elsimítva a széleinél is.Ezután tettem rá a tófóliát,amit a ráöntött víz szépen bedolgozott.A végén levágtam a maradék fóliát ami túllógott a tó szélein,illetve próbáltam a föld alá rejteni,hogy minnél természetesebb legyen.A végén körberaktam mohával.Ami még lényeges,az egyik fele sekélyebb kaviccsal feltöltött rész a madarak miatt ,hogy lássák az alját a biztonság érzett miatt.

    VálaszTörlés
  4. A cicákra visszatérve a csengettyű az jó megoldás.A legveszélyesebb napszak a hajnal és az alkonyat, ilyenkor legsebbezhetőbbek a madarak ( ha teheti ilyenkor ne engedje ki a cicákat).
    Az én ökörszememet két napja hajnalban kapta el a macska,a legszörnyűbb az egészben,hogy már ott várt szegénykém a kialakított helyen mert tudta mikor érkezik az élelem.Letettem a bokor aljába, alig mentem el és egy zörgésre lettem figyelmes.Visszamentem ,de már ott volt a macska szájába,elkezdődött a hajsza.Sajnos már nem tudtam segíteni rajta.Ez megpecsételte az egész napomat.

    VálaszTörlés
  5. Ó,azt elhiszem.Borzasztó az ilyet látni!
    Én szeretem a cicákat is,de ilyenkor agyon tudnám csapni.
    Hosszú évekkel ezelőtt egy macskánk elkapta a kicsi rigót és a rigómama üldözte,csapkodta a fejét. Mi meg próbáltuk a macskát elkapni,legalább kivenni a szájából a kicsit,de reménytelen volt.:(

    VálaszTörlés